Korte beschrijving geschiedenis

De sport die inmiddels de naam dynamictennis draagt, dankt zijn ontstaan aan het feit dat sportbonden in de jaren tachtig steeds meer het jongere kind gingen ontdekken. Zo gebeurde dat ook bij tafeltennis, waar men niet wilde achterblijven. Helaas was de tafel voor 5 6-jarigen wat aan de hoge kant en zo begon men hulpmiddelen te zoeken om het toch attractief te maken.

Een variant was op de vloer te spelen en dat bracht toch wel een verrassende ontwikkeling teweeg. Daaruit is n.l. een geheel eigen sport ontstaan: dynamictennis, met geheel eigen materialen en spelregels. Sommige Vlamingen schijnen nog de ‘toepasselijke’ naam vloertafeltennis te hanteren. De naam dynamictennis is weliswaar wat moeilijker, maar draagt een internationaal karakter en dat is toch iets waar men naar streeft. Voorlopig lijkt de toekomst nog in eigen land te liggen, al wordt er ook in het buitenland al wel gespeeld, zij het op zeer beperkte schaal.
De wortels liggen bij tafeltennis en dat herkent men ook in de spelregels (zie daarvoor elders)
Inmiddels is dynamictennis uitgegroeid tot een volwaardige sport met duizenden beoefenaren alom in den lande. Daar komen er elke maand bij. En wel van alle leeftijden.
Geleidelijk aan zijn de senioren (50-plussers) wat in de meerderheid. Elementen als de lichte materialen en het feit dat de sport gemakkelijk aan te leren en weinig blessuregevoelig is, zullen daaraan niet vreemd zijn. Maar de belangrijkste factor ligt toch in het feit dat er in de avonduren vrijwel geen zaal verkrijgbaar is. Daarom maken de dynamictennis verenigingen graag gebruik van de vrije uren overdag.
In Nederland kan momenteel in zo’n 50 plaatsen gespeeld worden, waaronder vele in de Achterhoek. In de gemeente Aalten zijn vier verenigingen actief, te weten: DTA Aalten; Princes Margriet Bredevoort; DIOS Dinxperlo en SSS Irene Lintelo.